LA
CAPUTXETA VERMELLA: ORIGENS
L'origen
d'aquest conte de fades es remunta a l'època
medieval, el primer escrit que es coneix pertany a Charles Perrault al
1697, abans d'aquesta
data no es coneix més que una expansió oral de aquest conte
folklòric i que té com a punt de referència una regió del Loria,
a França.
Perrault
incorporà:
*La
caputxa: apareix abans del s. XII. L'aristocràcia
l´utilitzava com a expressió de la seva classe (s.XVII). Poc corrent
en les gents provincianes.
*El
color vermell.
*Elements
de caire eròtic.
*Va
suprimir la part en la que el llop disfressat convida a la noia a
menjar la carn de l'àvia.
*Els
llops del conte original van ser reduïts a un sol llop.
*No
hi ha resurrecció de cap personatge.
Hi
han versions on caputxeta es fica a dins el llit amb l'àvia (
llop), iniciant el famós diàleg del relat que tots coneixem, que és
on les diferències entre Perrault i els germans
Grimm(1812) es
fan més constatables, aquests últims es van recolzar en un escrit
de LudwigTieck on
apareix al llenyataire per primer cop, i on es salven tots menys el
llop.
Molts
són els folkloristes que
creuen en els seus orígens dins tradicions i símbols nòrdics
d'iniciació, la transició al ventre d'un animal és molt típica,
(recordem el relat bíblic de Jonàs i la balena) el procés és
sempre una iniciació transcendental que porta l'individu a un nou
coneixement, ja no serà mai més el mateix; la narració norsa on Thor i el lladre del seu martell mantenen una conversa idèntica a la
conversa del llop amb caputxeta.
Sigui
com sigui aquest mites o llegendes orals que en un moment de
l'historia van ser escrits i traduïts,
van patir modificacions, mutilacions i afegits, però en l'essència
guarden un missatge, que segons la posició que prengui el lector
pot aportar-l'hi un aprenentatge, una advertència sobre el món i
la vida.
SIMBOLISME
Per
parlar de simbolisme, hem de tenir en compte tots els canvis patits
per el relat original i les intrusions del poder en el món de la
literatura de cada època de l'historia.
Des
de el meu punt de vista si desgranem el simbolisme inicial, és molt
més fàcil entendre totes les interpretacions posteriors.
En
un inici el personatge perseguit per els llops( caputxeta), és
l'ànima, el jo superior, l'inconscient, que arriba innocent i pur,
amb una ment com un llibre en blanc, on l'amor (mare) aconsella,
alimenta i procura seguretat i que amb el temps deixa marxar per que
faci el seu camí, prengui les seves decisions i afronti el seu
destí.
Durant
aquest temps, l'Ego (llops) amb la seva infinitud de cares, ens va
distraient de l'objectiu real de la vida i ens porta per camins
desconeguts que poden semblar florits i plens de bones intencions,
només per poder prendre el control i devorar l'ànima.
En
el moment que es van introduir elements medievals i posteriorment
sota el domini de la contrareforma i les monarquies absolutes, el
simbolisme adquireix un caire més frívol i sensual, on el
ressorgiment de la feminitat i els perills que poden assetjar una
jove per descobrir la seva sexualitat queden reflectits al personatge
del llop.
El
personatge del llenyataire fort i robust, que reflecteix l'home de
la terra, cast i honrat, home de família, que és a la fi el que la
dona més madura haurà d'escollir per ser respectable.
Aquesta
interpretació no deixa de ser una reflexió, d'una transició més
específica, centrat en un personatge de sexe femení, però no deixa
de ser, l'historia d'un trànsit amb un final feliç.
Molts
autors concreten que els contes i el mites van derivar dels rituals
d'iniciació, donat que el mite és un mode de coneixement,
d'aprendre la realitat, el nen necessita imatges simbòliques que li
assegurin l'existència de solucions satisfactòries respecte de la
seva existència.
De
vegades penso que realment la vida és un conte, tots expliquen un
trànsit i flueixen con l'aigua
i la vida, són històries plenes d'informació amagada molt endins,
que durant anys ha estat manipulada i distorsionada perquè actuaven
just a les ments més tendres i expansives, inculcant idees i formes
que conformen el món de les persones.
"Els
somnis es troben íntimament relacionats amb gran quantitat de mites.
La humanitat disposa d'un inconscient comú, guia de la Psiquis de
cada individu, el centre d'aquest inconscient es constituït per
l'arquetip o imatges arquetípiques."
Carl
Gustav Jung
Molt interessant; sobre tot, m'ha encantat això del martell de Thor. Continua, si us plau.
ResponderEliminarImpressionant lo de Thor haha. Gràcies !
ResponderEliminar